Sidder du med en drøm om at blive leder en dag? Her får du en guide til, hvordan du kan arbejde dig op til at blive leder, og hvad du kan forvente i en fremtid som leder.
Kompetencer
Undersøg hvilke gennemgående kompetencer forskellige ideelle leder har. Man skal have mod på at tage en masse ansvar, og kunne lede folk. Det er vigtigt at man kan holde hovedet koldt i pressede situationer og at man kan kommunikere bredt til sine medarbejdere.
- Empati. Et menneskeligt nærvær og en empatisk tilgang i forhold til hvert individ er nok, en af de vigtigste kompetencer. Empati er menneskets evne til at leve sig ind i andres følelser og oplevelser. Det betyder at en god leder kan sætte sig ind i medarbejderens sted og se tingene fra deres perspektiv. Lederen udviser en høj etisk standard, og derved behandler alle medarbejdere med respekt.
- Kreativitet. En god leder skal besidde nogle kreative egenskaber. Der kan være mange områder, hvor det er nødvendigt at tænke kreativt. Det kan være alt fra, at lede en ny afdeling til at skulle få økonomien til at række.
- Afklaret i sine værdier. En leder har nogle stærke værdier som lederen tager med i sit arbejde. Det kan være alt fra; retfærdighed, autencitet, loyalitet m.m. Og det ses tydeligt i den måde en leder arbejder på. Her vil en leder ikke tøve med at vise vej, og han er klar i sine holdninger og meninger. Den gode leder træffer gerne beslutninger, som ikke stemmer overens med flertallet, eller kan få upopulære bemærkninger. Men stemmer overens med sine egne overbevisninger eller værdier.
- Har en forståelse for det relationelle forhold imellem. Folk arbejder forskelligt i forskellige kontekster, med forskellige mennesker, hvilket kan gå hen og blive et puslespil for ledelsen, da ledelsen ønsker at sammensætte kontoret således, at virksomheden får mest udbytte af medarbejdernes arbejde.
Lær at lede
Det er bevist at de bedste ledere, har en bred pallette af forskellige kompetencer. Det gælder om at have det store overblik, hvor man kan holde en struktur og lede en større gruppe mennesker, samt holde sig inde for et givent budget. Hvis du er seriøs vedrørende dine lederdrømme, kan det være en idé at toppe din uddannelse med en MBA. En MBA er den mest anerkendte lederuddannelse i verden og står for Master of Business Administration og vil klart, gøre dig mere attraktiv for potentielle lederpositioner. En MBA tager i gennemsnit lidt under 2 år, og er noget man selv finansierer, da det er en måde at toppe sin uddannelse op. Mange steder skal man faktisk allerede have noget erhvervserfaring, for at læse videre på en MBA.
At være leder kræver også, at man kan agere og kommunikere korrekt ud til kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere. Man skal lyde troværdig, spændende og passioneret. Det er derfor også et krævende job at være leder. Hvis du har svært ved at tale foran mange mennesker, eller du måske bare ikke er særlig god til det, er det en god idé at stræbe efter at blive bedre, ved for eksempel at tage et kursus i præsentationsteknik. Her lærer du at kontrollere din nervøsitet, og have rummet i din magt. Du lærer forskellige teknikker for hvordan man snakker fangende foran andre mennesker, og hvordan man får gennemslagskraft i et rum hvor alle øjne er på dig. Du lærer at bruge din krop, din stemme og hvordan man opbygger en præsentation, som gør dig til en overbevisende performer.